
Jak powszechnie wiadomo Bosch ma na swoim koncie takie wynalazki jak systemy bezpieczeństwa ABS oraz ESP. Są one niezwykle ważnym wsparciem dla kierowców, szczególnie w sytuacjach niebezpiecnych, dlatego też nowe pojazdy mają je instalowane obowiązkowo. W celu ich prawidłowego działania należy zadbać o wszystkie jego elementy - w tym także klocki i tarcze. My o to zadbamy!
Kompetencje wynikające z doświadczenia Bosch
Bosch jest wiodącym dostawcą tarcz na potrzeby produkcji samochodów. Rocznie to ok. 30 mln tarcz hamulcowych i najszersza oferta tarcz hamulcowych w jakości pierwszego montażu. Jako pierwszy na świecie opracował tarcze wysokowęglowe HC. Specjalnie dla BMW.
Klocki i tarcze hamulcowe Bosch znajdziesz w naszym Dziale Części!
Co warto wiedzieć... i ciekawostki:
System ESP - czemu służy?
Zaraz po pasach bezpieczeństwa w samochodzie ESP jest drugim najważniejszym systemem, który może zapobiec nawet 80% wypadków spowodowanych poślizgiem.
Czy system bezpieczeństwa ESP jest szeroko stosowany?
Do 2011 r. Bosch wyprodukował 75 mln systemów ESP, a aktualnie około 72% samochodów ma zamontowany ten system.
Czy w nowych samochodach system ESP jest obowiązkowy?
Od 2014 r. podczas produkcji we wszystkich nowych pojazdach montuje się seryjnie system ESP.
Kiedy ESP wspomaga kierowcę?
W przypadku nagłego hamowania i nieprzewidzianych sytuacji podczas jazdy nowoczesne systemy bezpieczeństwa w samochodach takie jak ABS i ESP znacząco poprawiają bezpieczeństwo.
Ile waży agregat ABS?
Pierwsza, historyczna już generacja agregatu hydraulicznego ważyła 4,3 kg, a 9 generacja to jedynie ok. 1 kg.
Czym wyróżniają się systemy Bosch?
Bosch to jedyna marka, która oferuje koncepcję FBS (Full Brake System), czyli pełną gamę komponentów układów hamulcowych. Począwszy od mechanizmów uruchamiających, poprzez elementy cierne i hydrauliczne, a kończąc na elektronicznych układach bezpieczeństwa.
Czy Bosch ma własną odlewnię?
Tak, Bosch posiada własną odlewnię – Buderus, co umożliwia pełną kontrolę jakości od początku do końca procesu powstawania tarcz hamulcowych.
Czy klocki i szczęki hamulcowe Bosch spełniają normy ECE-R90?
Tak, a nawet znacznie przewyższają standardy europejskiej normy ECE-R90, obowiązującej wszystkich producentów w Europie.
Do jakiej temperatury mogą rozgrzać się tarcze podczas hamowania?
Tarcze hamulcowe podczas hamowania mogą rozgrzać się nawet do 900ºC.
Czy tak na prawdę trudno jest zahamować samochód?
Nowoczesne samochody dużo łatwiej jest rozpędzić, niż wyhamować. Przykład: do zatrzymania przeciętnego samochodu średniej klasy z prędkości 200km/h potrzeba znacznie więcej energii, niż moc silnika zamontowanego - czyli aby zatrzymać np. Forda Focusa potrzeba ponad 400KM, podczas gdy przeciętna moc silnika to ok. 100KM.
Jakie inne systemy poza ABS czy ASR produkuje Bosch?
Układy hamulcowe to nie tylko części mechaniczne takie jak klocki, tarcze czy szczeki hamulcowe. Coraz większe znaczenie odgrywają elektroniczne systemy podnoszące bezpieczeństwo czynne takie jak ABS, ESP czy najbardziej zaawansowane PSS i CAPS, których wynalazcą także jest Bosch.
- PSS (Predictive Safety Systems), który na bieżąco kontroluje sytuację i w razie wykrycia podwyższonego ryzyka kolizji ostrzega kierowcę, a jeżeli to nie przyniesie pożądanego efektu jest w stanie nawet zatrzymać pojazd;
- CAPS (Combined Active & Passive Safety) to najbardziej rozwinięty obejmujący wiele komponentów system kontrolujący na bieżąco sytuację oraz położenie pojazdu tak, aby w sytuacji zagrożenia zminimalizować ryzyko obrażeń podróżujących. Nadzoruje on pracę wszystkich podzespołów takich jak poduszka powietrzna, pasy, lub fotel, który zostaje ustawiony w takim położeniu, aby zminimalizować obrażenia pasażerów w razie kolizji.
Historia hamulców Bosch:
- 1927 - Bosch rozpoczyna produkcję belgijskiego serwohamulca Dewandre'a. W samochodach dominują wówczas hamulce bębnowe, często tylko na jednej osi.
- Lata 1950 - zaczynają popularyzować się szybkie w działaniu hamulce tarczowe.
- 1964 - ruszają prace nad układem zapobiegającym blokowaniu się kół przy hamowaniu.
- 1978 - rozpoczyna się produkcja seryjna ABS.
- 1986 - wyprodukowano milionowy układ ABS.
- 1987 - rusza produkcja ASR, zapobiegającego poślizgowi kół przy ruszaniu.
- 1992 - 10 milionów wyprodukowanych układów ABS.
- 1994 - debiutuje ABS do motocykli.
- 1995 - debiutuje elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy ESP.
- 1999 - 50 milionów wyprodukowanych układów ABS.
- 2003 - 100 milionów wyprodukowanych układów ABS.
- 2008 - ESP ze zintegrowanymi czujnikami przyspieszeń. ABS obchodzi 30 rocznicę rozpoczęcia produkcji seryjnej.
- 2010 - powstaje najmniejszy i najlżejszy na świecie układ ABS do motocykli.
Źródło: Bosch Polska